Language
https://www.zieglerbrandweertechniek.nl/mediathek/1-flf-z8-fmo-2fahrz-sv.jpg

Luchthaven Munster-Osnabruck ontvangt twee nieuwe Z8 crashtenders

13. April 2022 | Persberichten

Osnabrück, april 2022 – De luchthaven Münster-Osnabrück (FMO) heeft twee nieuwe Z-Class crashtenders van het type Z8 ontvangen. FMO is dan ook de eerste luchthaven ter wereld die uitkijkt naar de ingebruikname van twee Z8 crashtenders van de nieuwste generatie Aircraft Rescue and Firefighting vehicles van de ZIEGLER groep.

In het jaar 2020 presenteerde de ZIEGLER groep de eerste Z6 van de nieuwe Z-class.

Dit voertuig vertoont ongekende acceleratiewaarden, de krachtigste aandrijfmotor op de markt, een extreem ruime cabine (Z-Cab AiR) en nog veel meer. Natuurlijk maken ook het nieuwe Z-Control en de nieuwe ZIEGLER blusmonitoren deel uit van de uitrusting. Met een ervaring van meer dan 50 jaar in het produceren van blusvoertuigen voor luchthavens, creëerde ZIEGLER vorig jaar een nieuwe standaard met de introductie van de nieuwe Z-Class.

De twee nieuwe Z8 crashtenders voor de luchthaven Münster Osnabrück maken indruk met hun enorme prestaties.  De voertuigen hebben een enorme blusvolume van elk 14.000 l welke zij in geval van nood snel ter plaatse brengen. De indrukwekkende acceleratie (van 0 naar 80 km/u in < 18 s, V max 140 km/u) dankzij de twee Scania DC 16 386 motoren met elk 770 pk en ook de uitstekende wegligging zorgen ervoor dat de voertuigen veilig - maar ook in korte tijd op de plaats van bestemming kunnen komen.

Uitstekende rijeigenschappen geleverd door TITAN T52-8x8 Twin-Engine-Chassis

TITAN Spezialfahrzeugbau GmbH is een van de toonaangevende fabrikanten van ARFF-chassis en heeft in het langdurige partnerschap met de ZIEGLER-groep met succes talrijke klantprojecten voltooid. Met jarenlange ervaring, de nauwe uitwisseling van informatie met de ZIEGLER-groep, het gezamenlijke klantcontact en de integratie van de nieuwste rijtechnologieën, heeft TITAN zijn steentje bijgedragen om de prestaties van de Z-Class naar een hoger niveau te tillen.

De ontwikkeling van de nieuwe Z-Class werd compleet heroverwogen. Deze ontwikkeling resulteerde in een goed doordachte, modulaire ARFF-chassisserie (4x4 – 6x6 – 8x8) die ruimschoots voldoet aan alle internationale eisen, nieuwe normen en die tegelijkertijd optionele chassis accessoires naar wens van de klant mogelijk maakt.

Met de levering van de eerste twee nieuwe Z8 crashtenders op basis van TITAN T52-8x8 Twin Engine-chassis aan de luchthaven Münster-Osnabrück, is een nieuwe baanbrekende ontwikkelingsstap voltooid.

Robuust aandrijf- en remsysteem voor betrouwbare prestaties in elke situatie

De twee Scania-motoren in combinatie met twee ZF EcoLife Offroad-transmissies zorgen voor een snelle operationele gereedheid. Het ingangskoppel van 3.000 Nm van elk van de ZF-transmissies lanceert de 48-tons brandweerwagen naar topsnelheid zonder enige onderbreking van de trekkracht. In combinatie met de nieuwe koppelomvormer met geïntegreerde koppelomvormer-lock-up-koppeling en torsiedempers zijn soepel starten, goede acceleratiecijfers en soepel rijden gegarandeerd, zelfs bij lage motortoerentallen. Krachtige retarders vertragen de Z8, waardoor slijtage van de remmen wordt verminderd.

ZF EcoLife Offroad kan ook geleverd worden met twee PTO’s met een gecombineerd koppel van 1.000 Nm.

De elektronica in dit transmissiesysteem is precies op het voertuig afgestemd en ontlast de bestuurder van koppelings- en schakelwerk. Dit verwijdert bedieningsfouten en stelt chauffeurs in staat zich volledig te concentreren op uitdagende inzetten. Om de benodigde bedrading tot een minimum te beperken, is de regeleenheid direct op de transmissie gemonteerd. De regeleenheid is specifiek voor elk voertuig geprogrammeerd en communiceert met andere voertuigcomponenten via een gestandaardiseerde CAN-bus interface (CAN SAE J1939).

ZF's elektronisch remsysteem (EBS) biedt het volledige scala aan moderne remtechnologie voor veeleisende bedrijfswagentoepassingen.

EBS geeft de vertragingscommando's van de bestuurder elektronisch door aan alle EBS-componenten via een rem elektronicasysteem. Dit verkort de reactietijd en daarmee de remweg. Het systeem verdeelt ook de remkrachten en ondersteunt een efficiënt rembeheer tussen de bedrijfsremmen en de duurremmen.

EBS verhoogt de veiligheid en helpt de stabiliteit van het voertuig te verbeteren. Maximale beschikbaarheid is te danken aan twee pneumatische circuits en één elektronische circuit.

Minder service- en onderhoudsbeurten optimaliseren de uptime van het voertuig. Geïntegreerde diagnosefuncties bewaken ook voortdurend de prestaties van het remsysteem.

Perfect op elkaar afgestemde afzonderlijke componenten voor veiligheid tijdens een uitruk.

De zeer ruime cabine “Z-Cab AiR” is door ontwikkeld. Het biedt een hoogte van 1,80 m zodat de passagiers comfortabel kunnen staan, evenals het beste panoramische uitzicht dankzij de de grote glaspanelen.

Uiteraard wordt aan alle relevante normen voldaan en op de meeste gebieden zelfs uitgeblonken.

Dankzij het uitstekende samenstellingsconcept kan er een enorme hoeveel blusmiddelen mee. Dit wordt gerealiseerd met een optimale gewichtsverdeling en tegelijkertijd met een extreem laag zwaartepunt.

De ZIEGLER FPN 10-10000 bluspomp, HRET Z-Attack met een hoogte van 17 m en bumpermonitor Alco APF 3 zorgen voor een optimaal gebruik van het blusmiddel en daarmee voor de meest efficiënte blussing en inzet.

De besturing vindt plaats met de nieuwste generatie Z-Control, die in 2020 is gepresenteerd. Deze generatie Z-Control biedt een veilige, gebruiksvriendelijke en intuïtieve bediening dankzij lichtkleuren en lichtanimaties: op de gebruikersinterface worden bijvoorbeeld alleen functies weergegeven die geactiveerd kunnen worden. Het assistentiesysteem voor waarschuwingen, fouten, statusindicatoren en aanvullende informatie maakt het werken tijdens een uitruk een stuk eenvoudiger.

Bovendien zijn beide voertuigen uitgerust met een panoramisch camerasysteem “BirdView”, een lichtmast met led lampen en een aan de voorkant een snelle interventie-unit.

Een ander kenmerk van het voertuig is het systeem voor onderhoud op afstand, dat is ontwikkeld in samenwerking met de ZF Friedrichshafen AG. Het systeem is ook voor het voertuig ontwikkeld vanwege het strategische partnerschap van digitalisering en netwerken tussen ZIEGLER en ZF Friedrichshafen. Beide bedrijven kondigden de samenwerking aan in januari 2022. In de toekomst zullen meer voertuigen van de ZIEGLER groep worden uitgerust met passende connectiviteitsoplossingen.

Luchthaven Münster Osnabrück

Het samenwerkingsverband tussen de luchthaven Münster Osnabrück en ZIEGLER bestaat al vele jaren. Ook de Aircraft Rescue and Firefighting vehicles van de luchthaven die momenteel in bedrijf zijn, werden geproduceerd door Ziegler. In de jaren 1995, 2000 en 2006 leverde Ziegler al Z8 crashtenders aan de luchthaven Münster Osnabrück.

“Het is voor ons een eer om als een van de eersten een Z8 van de nieuwste generatie te mogen ontvangen. Deze twee voertuigen verrijken ons wagenpark enorm en we zijn blij dat we met onze tijd meegaan. Nu kunnen we de veiligheid op onze luchthaven garanderen met de nieuwste technologie”, vertelt Olaf Pohlmann, leider van de luchthavenbrandweer Münster/Osnabrück.

Technische gegevens Z8 Munster-Osnabruck 

  • Z8
  • Chassis: Titan T52-1540 8x8 Twin Engine
  • Motor en vermogen: 2x Scania DC16 386, 2x 566kW / 2x 770 PK (totaal vermogen: 1.540 PK)
  • Versnellingsbak: ZF-EcoLife Offroad
  • GVW: 52.000 kg
  • Afmetingen: 12.500 x 3.000 x 3.800 mm
  • Cabine: Z- Cab Air , Bemanning 1+2
  • Watertank 12.500 liter
  • Schuimtank 1.500 liter
  • Ziegler FPN 10-10.000-1M bluspomp
  • Ziegler Z-Attack HRET 17m met dakmonitor ZW60
  • Bumpermonitor Alco APF 3
  • Minimax P500 poederblussysteem
  • Ziegler EAD schuimbijmengsysteem
  • Z-Control
  • Z-Vision
  • Lichtmast met 8 LED-spots
  • BirdView camerasysteem
  • Zelfbeschermingssysteem
  • Onderhoudssysteem op afstand Z-Remote

Ziegler News

Voertuig afleveringen